maandag 20 mei 2013

G'Day mate


Ondertussen zijn we al weer 6 weken verder na mijn laatste blogbericht. De helft van die tijd heb ik in het mooie Noosa doorgebracht dus vergeef mij mijn nalatigheid om te bloggen. Begrijp me niet verkeerd ik heb daar een super tijd doorgebracht maar het was vaak elke dag hetzelfde ritueel. Niet echt interessant om een blog over te schrijven dus.

Noosa is een heel mooie stad vlak aan de kust. Het is de plek waar de rijkere Australiers naartoe trekken om zich te ontspannen. Dat merkte ik al meteen toen ik van de bus stapte en een Ferrari en Porsche geparkeerd zag staan. Ik verbleef in Noosa Flashpackers en het is zonder twijfel de beste hostel waar ik tot hiertoe in heb verbleven. Heel mooi afgewerkt, proper en super gezellige gemeenschappelijke ruimtes. Kamers tip top in orde met veel stopcontacten en iedereen zijn persoonlijke leeslamp. Omdat ik aankwam in het paasweekend, moest ik in een duurdere kamer slapen, the girlsroom. Alles was roos met bloemetjes en we hadden onze eigen badkamer met haardroger en haarstijler. Woohoow net wat ik nodig had, niet dus...

Toen ik hier aankwam, liep ik onverwacht een vriend tegen het lijf die ik de eerste dag in Sydney heb leren kennen, Thomas (Duitsland). Jaja, eenmaal je aan het backpacken bent op de Oostkust is het een kleine wereld. Samen met hem en een andere goede vriend, Dylan (Canada), heb ik mijn eerste wandeling in Noosa gemaakt. Noosa heeft het ene mooie strand na het andere en een prachtig nationaal park. We hebben dus de bekende Coastal Walk gemaakt en zijn dan terug gekomen via het nationale park. Deze wandeling was veel langer dan we verwacht hadden en nadat ik bijna op een slang gestapt was, waren we dan blij dat we 3.5u later terug in de hostel waren.


Surfen in Noosa

Ferrari in Noosa
Ik ben zo lang in Noosa gebleven niet enkel omdat het een heel leuke stadje was maar ook omdat ik op dag 2 werk kreeg in de hostel. Woohoow weer twee weken gratis verblijf voor 3uurtjes werken per dag en 1 vrije dag. Een korte samenvatting van mijn verblijf in Noosa: veel surfen, enkele keren gaan lopen (fier op mezelf), heerlijke pizzanights op woensdag (gratis voor staff), mooie wandelingen in het nationaal park en mooie sunsets op de stranden, bezoek aan de Eumundi markt, bezoekjes aan mijn favoriete winkel die ik altijd wou leegkopen, lachen met mijn toffe collega's en veel te veel bedden opmaken. Ook al had ik het daar goed naar mijn zin, na drie weken was het toch tijd om verder te trekken naar Rainbow Beach als ik wat op schea wou blijven.


Coastal Walk 

Girlsroom in Noosa

Chillen op het strand in Noosa
Pizzanight in Flashpackers

Sunset in Noosa

Beachwalk in Noosa

Mijn favoriete shop in Noosa

In Rainbow Beach bleef ik maar 1 nacht maar dat was voldoende om het mooie strand en de zandduinen te verkennen. Toch zeker een stop waard.

Rainbow Beach

Zicht op de duinen waarnaar Rainbow Beach genoemd is

De volgende dag trok ik dan al verder naar Hervey Bay om vanuit daar het bekende Fraser Island te bezoeken.Ik had een 3 daagse 4x4  selfdrive geboekt en het was een onvergetelijke ervaring. We waren met een groep van 24 en er waren 4 jeeps met in de eerste onze gids. De andere 3 moesten we zelf besturen en dat was echt super leuk. Ik heb ook af en toe gereden en vond het super om in de jungle en op het strand te rijden. Niet altijd even gemakkelijk maar toch, we hebben het overleefd...
Op dag 1 hebben we Lake Birrabeen en Lake Wabby bezocht. Lake Wabby was heel mooi midden in de zandduinen en dan kon je van de berg los in het meer lopen of rollen. Daarna op naar onze campeerplaats op het strand. We sliepen in tentjes en moesten zelf ons eten koken maar we hadden een leuke groep dus het waren twee toffe avonden op de campeerplek. Fraser Island staat wel bekend om zijn dingo's. Dat zijn wilde honden en als je s avonds naar het toilet ging, mocht je nooit alleen gaan en moest je een dingostick meenemen. Heel grappig.

Ferry naar Fraser Island

Onze jeeps

Lake Wabby

Met de dingostick
Dag twee was mijn favoriete dag. We zijn toen met de jeeps naar Eli Creek gereden. Dat is een riviertje dat uitmondt in de zee. In de zee kunnen we jammer genoeg niet meer zwemmen omdat er hier in het Noorden te veel haaien zijn. Vanuit het strand wandel je dan enkele 100m het nationale park in en dan spring je daar in het ijskoude en glasheldere water. Terwijl je met de stroming meedobbert, kan je het mooie park bewonderen. Gewoonweg zalig. Een van de hoogtepunten van mijn reis. De volgende stop was het Mahenoscheepswrak en daar konden we vanaf het strand in een minivliegtuigje opstijgen om Fraser Island vanuit de lucht te bewonderen. Het ziet er echt prachtig uit en we hebben een meer gezien in de vorm van een vlinder. Na de vlucht reden we verder naar het noorden van het eiland om daar een duik te nemen in the Champagnepools. Was ook heel mooi. Daarna hebben we een wandeling gemaakt op een rots, Indian Head genaamd vanwaar je een mooi uitzicht had over de stranden en op de terugweg naar beneden, kruiste er een gigaslang onze weg. Bleek gewoon een ongevaarlijk python te zijn maar dan nog, het zullen nooit mijn beste vrienden worden
Op dag 3 reden we naar Lake Mckenzie om daar wat te zwemmen en dan onze terugweg in te zetten naar het vaste land.

4x4 is on

Eli Creek

Maheno scheepswrak

Butterfly lake

Champagne pools

Snake crossing our path

Lake Mckenzie

In Hervey Bay had ik afgesproken met Thomas en we zouden de rest van de Oostkust samen doen met Dylan. In Hervey Bay is niet veel te beleven of te zien dus de dag erna hebben we de nachtbus genomen naar Airlie Beach. Na een rit van 13u kwamen we er aan en je merkte meteen dat je daar in het tropische klinaat zit. De warmte is hier heel anders en daarbovenop is het water in de oceaan hier veel mooier. Hoe groot de verleiding ook was om vanuit de bus recht het water in te lopen, was dat geen goed plan. Niet enkel voor de haaien maar vooral door het grote aantal giftige kwallen.
In de zee wordt er hier dus niet gezommen maar er was wel een heel mooie lagoon met zicht op de zee die wat afkoeling biedt.

Airlie Beach is het vertrekpunt van alle cruises en dagtrips om de Whitsunday Islands te bezoeken. Whitsunday Islands is een keten van 74 eilanden aan de oostkust waar je heel mooi kan snorkelen en met als hoogtepunt Whitehaven beach met zijn prachtig witte strand. Wij hadden een tweedaagse cruise geboekt op Avatar, een trimaran. Alweer hadden we een leuke groep van ongeveer 21 man. We konden niet wachten om te vertrekken. We moesten eerst een stukje zeilen en toen we aankwamen aan de eilanden en we onze motor terug moesten gebruiken, liep het jammer genoeg mis. De motor werkte namelijk niet meer. Een crewmember is in het water gesprongen om te kijken wat er mis was en het bleek dat 1 van de twee propellers volledig verdwenen was... Met als gevolg dat we vastzaten. Ze namen contact op met het vasteland en er zou zogezegd de volgende ochtend iemand komen om ons uit de nood te helpen. Ok geen probleem, we maakten er een gezellig avond van op de boot. De nacht op de boot was voor mij helaas een ramp. We sliepen met twee mensen in een, wij noemden het ons hobbit hole, het was een soort gat waar we in moesten springen van 1m70 op 1.5m ofzo echt veel te klein. Als je er dan in lag, kon je het deksel sluiten maar dat was veel te warm om te slapen dus we lieten het open. Natuurlijk regende het die nacht... We konden het dus niet openlaten. Haha ik denk dat ik 2u geslapen heb die nacht. Echt de hel! S ochtends om ons bezig te houden, brachten ze ons in het rubberbootje naar het dichtsbijzijnde eiland om daar een grot van de aboriginals te bezoeken. En daarna konden we via een ropeswing van de boot springen en wat zonnen. Maar om 14u00 was er nog steeds geen hulp komen opdagen. Om 14u30 kwam Spank Me. Dat is een andere boot van dezelfde organisatie. Zij vertelden ons dat er op dit moment geen materiaal beschikbaar was om de boot te herstellen. 4 mensen konden op Spank Me verder reizen en wij zouden terug zeilen naar de andere kant en aan land kunnen gaan. Ik was eerlijk gezegd blij dat ik niet meer op de boot moest slapen. Dus we begonnen aan onze terugreis. Ik was heel blij dat ik s avonds in een bed kon slapen. We zouden al ons geld van de trip terugkrijgen en de volgende dag hadden we met 11 mensen van onze groep een dagtrip naar Whitehaven geboekt met Ocean Rafting. Dat was echt een super ervaring. Met grote speedboten raceten we naar Whitehaven beach. Het was echt super leuk om over de golven te vliegen en we werden naar alle kanten gebotst. Goed gelachen, lekker gegeten en prachtige natuur gezien. Whitehaven Beach is echt uniek. Ook al was het geen zonnige dag, zelfs dan zag het er nog prachtig uit.  Op onze terugtocht naar de haven zagen we Avatar nog steeds op de gestrande plek liggen. We hebben er dan een overwinningsronde langs gevaren. Go Avatarsurvivors! Alweer een onvergetelijke dag!

Op The Avatar
Onze slaapplek

Op weg naar het Aboriginal eiland

Avatar

Jumping

Dagtrip naar Whitehaven Beach

Avatar survivors op Whitehaven Beach
Whitehaven Beach

Cruising around Avatar
Op de Ocean Rafting

Volgende ochtend alweer de weg op voor een rit van ongeveer 4 uur naar Townsville. Townsville is een leuke kleine stad met wat oude gebouwen die mij deden denken aan een Westernfilm. Er is ook een heuvel die je kan beklimmen om een mooi zicht over de stad, kleine haven en het nabijgelegen eiland Magnetic Island te hebben. Ik heb de wandeling naar de top van de berg eerst een keer gedaan op mijn teenslippers en dat bleek een grote vergissing. Al de mensen die ik tegen kwam waren namelijk in volledige loopoutfit en ik voelde mij dus een beetje belachelijk. Het was een heel steile klim van ongeveer 20 minuten afzien maar het was het zeker waard. De tweede dag heb ik besloten om de berg ook op te lopen en ik was heel blij dat ik de top bereikte.

Townsville

Townsville

Townsville
Townsville is het vertrekpunt van de ferry naar Magnetic Island. Wij hebben twee nachten op het eiland doorgebracht en de locatie van de hostel kon echt niet beter; vlak op het strand. S ochtends kon je dus quasi ontbijten op het strand. Voor de rest kon je mooie snorkelroutes volgen in de zee en kon je op het eiland mooie wandelingen van enkele uren maken.

Lookout

Wandeling op Magnetic

Ontbijt met uitzicht


Na twee dagen trokken we terug naar het vasteland om nog enkele dagen in Townsville door te brengen. Ik heb daar het kleine maar zeer interactieve auquarium met zijn schildpaddenziekenhuis bezocht.  En daarna hebben we besloten om met zijn vieren een auto te huren voor twee dagen zodat we de omgeving wat konden verkennen. Op dag 1 zijn we naar Little Crystal Creek, Birthday Creek en Ingham met de Wallaman Waterfalls gereden. Ik zelf zag enorm uit naar de watervallen omdat ik er nog geen enkele had gezien in drie maanden reizen in Australie. De Wallaman Waterfall is trouwens de hoogste van Australie met een drop van 268m. Jammer genoeg konden we de waterval niet zien toen we er eenmaal waren aangekomen enkel horen... Er hing net een groot wolkendek in de heuvels dus helaas pindakaas. Volgende keer beter. Op de weg zijn we trouwens wel veel wildlife tegen gekomen, niet enkel veel koeien die geregeld de weg versperden maar ook twee wilde cassowary´s.

Little Crystal Creek

Traffic

Wallaman Falls

Cassowary

Op dag 2 zijn we naar een kleine zoo, Billabong Wildlife Sanctuary gereden, Het was zonder twijfel de leukste zoo die ik ooit bezocht heb. Ja zelfs Australia Zoo moest eraan geloven. Het was een zoo waar je eingelijk van de ene interactieve show naar de andere ging. Het begon met het voeden van de cassowary´s. Toen zijn we te weten gekomen dat we de dag ervoor heel veel geluk hadden met het zien van de twee cassowary´s want er zijn er nog maar 1000 tot 1500 in het wild. Daarna was het tijd voor de ontmoeting met een ander lokaal dier en mijn favoriet: de wombat. Na wat informatie kreeg je de mogelijkheid om de wombat te knuffelen. Jeej. Heb ik dan ook gedaan en ik vond het super. Daarna was het tijd voor de koala´s, reptielen, roofvogels, schildpadden, krokodillen, dingo´s en tot slot de giftige slangen. De zoo is zeker een aanrader voor zowel kleine als grote kinderen ;-).

Ingang Billabong Sanctuary

Verwelkomd door de kangoeroes en eenden

Cassowary voeden

I love wombats

Kus voor de wombat

Groepsfoto bij de koala

Kus voor de baby krokodil

Feeding the big one

Om nog een tussenstop te maken voor mijn laatste bestemming op de Oostkust, Cairns, besloten we die te maken in Mission Beach. Daar was helaas niet veel te beleven buiten wandelen en op het strand liggen, Jammer genoeg heeft het twee dagen echt gegoten dus niet zo veel gedaan.

Dan tijd voor mijn laatste trip op de Greyhound bus. Ik ben altijd heel tevreden geweest over de goede service van de busdienst jammer genoeg was deze laatste bus meer dan 3u te laat... We hebben het daarentegen wel gezellig gemaakt aan de busstop met bier, goone, eten en een Duits meisje dat voor entertainent zorgde met haar gitaar.Na 2,5u kwamen we aan in Cairns, mijn laatste stop. Ik had de volgende dag mijn snorkeltrip in het Great Barrier Rif dus direct mijn bed in.

We vetrokken naar het rif om 7u30 en na een week van regen kwam op het juiste moment de zon erdoor voor mij. Na een uurtje varen, mochten we voor de eerste keer in het water springen en daar ging een wereld van kleurrijke vissen, helder blauw water en mooie koralen voor mij open. Het was echt zalig en ik wou gewoon niet uit het water komen. Het tweede rif dat we die dag bezochten, Hastings Reef, was nog veel mooier en daar hebben we ook een zeeschildpad en een barracuda gezien. Jammer genoeg geen rifhaaien (dat zijn ongevaarlijke vrij kleine haaien). Maar toch alweer een unieke ervaring. Het Great Barrier Reef is zeker in de top drie van hoogtepunten aan de Oostkust en een van de mooiste plekken om te snorkelen en te duiken van de wereld. Op de boot kreeg je ook de mogelijkheid om (tegen betaling natuurlijk, NIETS is gratis in Australie, niets is zelfs maar goedkoop) een helikoptervlucht over het rif te doen. Ik heb die kans met twee handen gegrepen (ook omdat ik nog nooit in een helikopter gevlogen had) en het was meer dan zijn geld waard. Het rif zag er adembenemend uit vanuit de lucht. Moet ik het zeggen of is het duidelijk genoeg dat het alweer een onvergetelijk dag van mijn reis was!

Snorkelen in het Great Barrier Reef

Barracuda

Snorkelen in het Great Barrier Reef

Klaar voor de helikoptervlucht

Het rif vanuit de lucht

Het rif vanuit de lucht

Happy face

Het rif vanuit de lucht

In Cairns zelf is er niet zo veel te beleven buiten een bruisend uitgaansleven. Dinsdag had ik nog een dagtrip naar Lake Barrine, Milla Milla Falls, Curtain Fig tree, Paronella Park en the Boulders. Mijn vrienden gingen deze keer niet mee en het bleek dat we met een groep van 8 mensen waren waarvan 7 Chinezen. Haha, maar ze waren heel vriendelijk en deden hun best om Engels te spreken.Op Lake Barrin heb ik een cruise gedaan en hebben we twee pythons gezien. Dan naar de grote Curtain Fig Tree, dat is een boom die twee andere bomen heeft ingepalmd om zelf te overleven. Interessant hoe al de planten en bomen in het regenwoud vechten om te overleven... En dan op naar volende stop en mijn nieuwe hoop om eindelijk een waterval te zien, de Milla Milla Falls. Deze keer was het wel een succesvolle trip want ik heb zefs in de waterval gezwommen en het was Z A L I G. Alweer iets dat ik van mijn checklist kan afkruisen! Jeej.
De volgende stop was een park opgericht door een geimmigreerde Spanjaard Jose Paronnela in 1935.Het was echt een prachtige mix van architectuur en natuur én er was ook een prachtige waterval in het park. Ik laat de foto´s hieronder voor zichzelf spreken. Daarna hebben we nog the Boulders bezocht dat is een mooie zoetwaterrivier waar je ook kan inzwemmen. Na een lange maar mooie dag moest ik jammer genoeg de volgende dag alweer vroeg uit de veren voor een driedaagse naar het Daintree Regenwoud ten noorden van Cairns.

Morning tea aan Lake Barrine

Python aan de waterkant

Curtain Fig Tree

Milla Milla Falls

Milla Milla falls

Paronella Park

Kleine waterval in Paronelle Park

Waterval Paronella Park

The Boulders
Vanuit Cairns reden we eerst naar Port Douglas om daar een koffietje te drinken en vervolgens verder naar Mossman Gorge. Een rivier in het regenwoud waar je kan zwemmen zonder schrik te hebben van krokodillen. Dan reden we nog een dik uur verder in het regenwoud tot we aan onze verblijfplaats voor twee nachten in Cape Tribulation aankwamen. Het was echt in the middle of nowhere, geen internet, geen telefoon, enkel een prachtig strand en veel wandelingen in het regenwoud. Natuurlijk brengt het regenwoud niet enkel mooie natuur met zich mee maar ook veel en grote spinnen, slangen, muizen en ander klein en groot ongedierte. We hebben een mooie wandeling gemaakt van 3u naar een rivier waar het veilig was om te zwemmen en voor de rest hebben we vooral gezelschapspelletjes gespeeld. Dit had natuurlijk ook zijn charme maar na 3 dagen was ik terug blij om terug te keren naar de bewoonde wereld, vooral om weg te gaan van de vieze beestjes. Op onze terugkeer hebben we een krokodillen cruise gedaan en we hebben 1 grote en twee baby krokodillen gespot. Voor de rest nog wat roofvogels, een python en een boomslang.

Mossman Gorge

Beach in Cape Tribulation

Op weg naar Emmagen Creek

Lookout in Cape Trib

Spotting wild crocs
Zo dat was dan ook de laatste trip in de Oostkust van Australie. Dinsdagochtend vlieg ik van Cairns naar Alice Springs in het centrum van Australie. Dat zal alweer een hele verandering zijn maar ik zie er enorm naar uit om Ayers Rock en alle andere mooie natuurwonderen in de centraal Australie te zien. Daar zal ik een 6-daagse tocht maken zodat ik uiteindelijk in zuid-Australie aankom in Adelaide. Vanaf dan zal het niet meer een en al zon zijn want daar is het helaas al winter en dat staat zo wat gelijk met de Europese zomer dus tussen de 15-25graden en wat regen. Maar ja dan kan ik al wat terug gewoon worden aan het klimaat van thuis want binnen 6 weken sta ik al terug in de luchthaven van Brussel.

Dat was het voor dit bericht. Ik mis jullie allemaal en denk vaak aan jullie.

Tot snel!

Dikke kus en knuffel
Kim









4 opmerkingen:

  1. Hey Kim

    Super leuk om al jou verhalen te lezen. Ik kan niet wachten tot het volgend verhaal.
    Ik kan niet wachten tot ik kan vertrekken! Toch maar eens afspreken? ;)

    Geniet er nog van maar dat zal denk ik geen probleem zijn!

    xx Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Marlies

      Doet me plezier.
      Ja we kunnen zeker eens afspreken. Ik ben terug vanaf 3juli en heb de week van 15juli zeker tijd om af te spreken!
      Ik hou je op de hoogte!

      Verwijderen
    2. hey, we moeten nog eens afspreken! ben benieuwd naar al je verhalen en foto's. mail me even (marliesharting@hotmail.com) xx

      Verwijderen